Escola de Bordils - 6è (Bordils)

Evaluation of Portabella´s fragment of Miró Tapís

Introduction

We watched this fragment Miró Tapís by Pere Portabella in 5th and 6th level in preparation for creating our own short film of Can Torra. The following article is an example of how we evaluate film fragments.

Evaluation

The clip/fragment begins with views of the fields surrounding the rural home, in the town behind them using a panoramic in order to the property, Mas Miró. By the light of dawn, in silence the views see Mas Miró as it is in early morning. Suddenly, the viewer hears the natural sounds of the environment: birds, roosters, chickens, and ducks, building emotional intensity. Sounds allow the viewer to enter into this space with all senses, walking up the closer along with the rest of the town. The house is first seen in a worm´s eye view while listening to the sounds of the environment. The second view of this old farm house is from far away; a fixed shot of the majority of the house, with views of the garden in front of the farmhouse. In a fixed plane there is an interposed tree. The majority of the planes are panoramic. There are 6 different shots and 2 or 3 changes of light. 

CPI Curros Enríquez (Pazos de Borbén)

Fragmento El cielo gira, de Mercedes Álvarez

Tallers Documentals

Antes do Nadal estivemos traballando cun fragmento que nos gustou moito e é o de “El cielo Gira” de Mercedes Álvarez.

Cando o visionamos, estas son as cousas que se nos chamaron a atención:

El cielo gira Espacios 1  El cielo gira Espacios 2

Tamén aprendimos  que esta película estaba inspirada nun cadro do pintor Pello Azketa, polo que buscamos imaxes de cadros del para poder comparalos co fragmento de Mercedes Álvarez. Nos sorprendeu moito o que se parecían, sobre todo o primeiro cadro que vimos que foi este que se chama “Las horas y los días”. Fixemos unha copia do cadro nas nosas libretas de cine e para o muro da clase.

El cielo gira Pello  El cielo gira 4

Aproveitamos tamén para buscar o lugar onde Mercedes Álvarez grabou este fragmento: buscamos Soria no mapa de España e falamos de cómo pode ser o pobo ou aldea no que está Mercedes (ten que ser un pobo pequeno, no que non hai moitas construccións...).

Institut Quatre Cantons (Barcelona)

Panell de visionats

Tallers Documentals

A la classe de Cinema en Curs, tenim un panell on anem registrant tots els fragments que anem visualitzant. Els visionats que hem fet fins ara han estat:

- Ruïnes (Manuel Mozos, 2009)- Per recordar (Jean-Daniel Pollet, 1978)- Nostalgia de la luz (Patricio Guzmán, 1978)- Perfils Camperols (Raymond Depardon, 2008)- Mercado de futuros (Mercedes Álvarez, 2011)- Innisfree (José Luis Guerin, 1990) 

Institut Quatre Cantons (Barcelona)

Perfils camperols: la vida moderna (Raymond Depardon, 2008)

Tallers Documentals

Aquest fragment és un pla seqüència en tràveling. És molt interessant perquè mostra la vida quotidiana d'un pagès de França. La llum és nostàlgica i hi havia una veu en off del cineasta. Em recorda al meu avi que viu al Marroc. Ara viu a la ciutat però va nèixer al camp i cada setmana hi torna. L'he vist fent les mateixes coses: cuidant els ramats, treballant l'hort, etc. La manera de gravar ens pot inspirar de cara a la presentació del nostre projecte: un tràveling pels carrers de Poblenou fins arribar a La Escocesa.

 

Institut Quatre Cantons (Barcelona)

La forja, Jean-Daniel Pollet,

Tallers Documentals

Vam començar el visionat d'aquest fragment titulat "La Forja" de Jean-Daniel Pollet, veient només aquesta imatge. 

Havíem d'imaginar com gravaríem nosaltres el començament del film. Jo vaig pensar que començaria fent un pla general de la forja i hi afegiria un so ambient de fàbrica. Seguidament gravaria un pla general però enfocant els homes que treballen amb la maquinària amb el mateix so ambiental. Després faria un altre pla general de tota la fàbrica per dins però curt. Continuaria posant-hi primers plans fixos diferents sobre les coses mes habituals d’aquesta fàbrica i les que hi ha al voltant del treballadors. Finalment faria un pla des de fora la fàbrica.

Quan després d'aquest exercici d'imaginació, ens van projectar tot el fragment vam  descobrir que el film començava amb molts  plans fixos de mans treballant amb el material de fàbrica, peus, peces de màquines, ... i fins al cap d'una estona no hi havia un pla general de tot l'espai.  Els plans transmetien l'esforç que els treballadors feien, la monotonia de la feina, ... El fet que el pla general no ens mostri l'espai fins al cap d'uns minuts manté l'espectador amb la intriga perquè no sap de qui són les mans, les botes, ...

Institut Quatre Cantons (Barcelona)

Nostalgia de la luz (Patricio Guzmán, 2010)

Tallers Documentals

El tercer curt que vam veure a classe va ser el de “Nostalgia de la luz”. Tracta sobre un home que explica la vida que es portava als camps de concentració, mentre s'enfoca la imatge del camp on va estar ell empresonat, a Chacabuco, Chile.

Aquell home va explicant quin dia a dia es portava al camp, què menjaven, què feien, ... . Principalment, i amb una veu en off, s'explica una activitat curisoa: que observaven les estrelles i les constel·lacions amb uns aparells que van construir especialment per aquest fi.

El testimoni explica que a una paret del camp de concentració van escriure els noms d’algunes persones que hi van estar, com per exemple es pot veure en aquesta imatge, encara que costa distingir-ho, Luís Henríquez, René Olivares o Victor Artudillo.

Després, el testimoni entra amb el càmera dintre del camp i ensenya algunes habitacions i sales importants, encara que quasi tot està en ruïnes.

El curt està gravat el 9 de novembre des del 1973 fins a l'octubre del 1974.

 

Joan Salas Jiménez

Pàgines