Escola Àngel Baixeras (Barcelona)

THE KID, Charles Chaplin

El passat 20 de març vàrem anar a la Filmoteca a veure "The kid" de Charles Chaplin. La Laia ens esperava per acompanyar-nos.

Ens va entusiasmar. 

Charles Chaplin va fer aquesta pel·lícula als Estats Units just després de que a Barcelona féssin la nostra escola.

Ens van explicar com feia les seves pel·lícules.

Nosaltres ja ens havíem fixat en que la càmera estava quieta.

Vam descobrir que malgrat que era cinema mut, podíem entendre-la tota.

 

Ara veruem El Circ!

Escola de Bordils - 6è (Bordils)

ELS QUATRE-CENTS COPS

Els alumnes de l’Escola de Bordils, tot i no haver anat a Barcelona a veure la pel·lícula “Els 400 cops” de François Truffaut,  hem buscat una estona a la classe per veure-la juntament amb els companys de 5è.

Després de veure-la, la recomanaríem per  alumnes de cicle superior perquè el tema no és gaire adequat per a nens més petits ja que és bastant dur i hi ha algunes escenes complicades d’entendre. Ens ha anat bé veure-la, està carregada d’emocions/situacions emocionals i, ara que estem treballant en el curt, ens ha servit de molt per adonar-nos de com el director aconsegueix expressar-les. En aquesta pel·lícula hi ha molts aspectes a comentar ja que  tant la situació del personatge com la manera com està filmada, donen molt de joc. És un film molt emotiu, trist i  mostra una vida complicada plena de dificultats. Hem notat que el director ha pensat molt en com és el personatge, una persona no sempre és bona, tot depèn de les persones amb qui es relaciona, el que fa, com és el que l’envolta,... Aquesta pel·lícula ens ha ajudat a reflexionar, a entendre que no tothom és sempre igual i que no tot es fa amb mala intenció; les mentides de l’Antoine no eren per dolenteria sinó perquè l’ajudaven a defensar-se, pensem que si l’Antoine no tingués tants problemes, segurament seria molt bona persona ja que el que fa ho fa per sobreviure.

 

ESPAIS I SENSACIONS QUE S’HI VINCULEN (des del punt de vista de l’Antoine)

Casa seva: inseguretat, intranquil·litat, tristesa, incomoditat, por, fredor, soledat.

Escola: injustícia, incomoditat, inseguretat, despreci, inhòspit, incomprensió, avorriment. Ciutat: llibertat, felicitat, acompanyat, integrat, comoditat, despreocupació, independència. Menys quan la furgoneta el porta a l’internat (pla molt emotiu): tristesa, abandonament, incertesa...

Internat: enyorança, desconfiança, desig de llibertat, desil·lusionat...

Platja: il·lusió, llibertat, alegria, felicitat, emocionat, lleugeresa...

TÍTOL

No són 400 cops com bufetades, sinó 400 cops emocionals. 400 cops és una manera de dir moltes vegades, té un sentit figurat. 

“400 cops” és una frase feta francesa que vol dir: “passar-se de la ratlla”. 

PERSONATGES

Relació amb els pares: freda, distant, poc comunicativa, no sincera, desatenta, interessada. El pare passa a mostrar-se despreocupat a sever, mentre que la mare és molt egoista.

Relació amb el mestre: el mestre es mostra poc reflexiu, poc comunicatiu, no s’interessa per allò que pugui passar/interessar als seus alumnes. Relació basada en l’autoritarisme (mestre) i la submissió (de l’Antoine). 

QUÈ PODRIA AJUDAR A L’ANTOINE A SUPERAR AQUESTS COPS?

Li diria...

... que penses en les coses bones que els seus pares han fer per ell, ni que fos una vegada (ser positiu).

... que intentés parlar amb els pares.

... que comptés amb mi per qualsevol cosa (dormir, menjar, suport emocional...).

... que  cal buscar a algú (adult) que pugui ajudar-lo a parlar amb els seus pares i l’ajudaria a trobar-lo.

LA MÚSICA

La música té un paper molt important perquè t’ajuda a entendre l’emoció de les escenes i del personatge : quan se l’emporten a l’internat, quan se n’escapa i arriba a la platja, a les fires, ..

 

Institut Milà i Fontanals (Barcelona)

Els 400 cops

Dimarts 17 de febrer vam anar a l’institut francès a veure “Els 400 cops”, una pel·lícula de François Truffaut. És una pel·lícula en blanc i negre i en francès, la vam veure subtitulada en castellà.

   

 

Els fragments que més ens han agradat són:

  • Quan un company de classe de l’Antoine intentava escriure i no podia perquè no sap  escriure amb tinta, es tacava les mans i els fulls, els arrencava i al final s’ha quedat sense fulls (Usman)

  • El dia que l’Antoine i el seu amic René no van a l’escola, amaguen les motxilles i se’n van al cinema, a una fira on l’Antoine puja a una atracció que gira molt ràpid. Després es troba a la seva mare pel carrer amb un altre home, es miren però no parlen.(Mariana)

  • Quan l’Antoine està al reformatori, el seu amic va de visita però no el deixen entrar, la seva mare sí que entra a veure’l. (Amine)

  • Quan l’Antoine s’escapa del reformatori, comença a córrer, la càmera el segueix des d’un angle lateral fins que arriba a la platja, ell es gira, mira a càmera, queda un pla tancat de la seva cara i s’acaba la pel·lícula.(Fàtima)

  • En la mateixa escena descrita abans, quan va corrent per la platja i es veuen les seues petjades a la sorra.(Zihad)

  • En aquesta mateixa escena és bonic quan de cop descobreix el mar i se sent el soroll de les onades (Sehar)

  • L’escena en que corre per la carretera i la càmera el va seguint fins que arriba a la platja i avança fins a mullar-se el peus (Nadia)

  • L’Antoine va a casa d’en René i quan estan sols juguen i fumen fins que arriba el seu pare i s’ha d’amagar darrere una cortina. (Mercè)

  • La mare li diu a l’Antoine que baixi la brossa, quan la baixa, la llum es tanca, queda tota la pantalla negra i després s’engega una altra vegada.(Nadir)

  • El tràveling final m’ha agradat molt perquè m’ha recordat a la pel·lícula La soledat del corredor de fons de Tony Richardson que he vist al Filmin (William)

  • El tràveling inicial que ens mostra la ciutat de París.

  • L’Antoine s’ha escapat de casa i te gana i roba una ampolla de llet, abans de fer-ho passa comprovant la situació per a que no l’enxampin.(Adriana)

  • El final de la pel·lícula és impressionant, amb tot el camí fins arribar a la platja, és un final molt intrigant, deixa a l’espectador amb ganes de saber que passarà després. (Adrian)

 

Cinema en curs

Projecció d’'Els quatre-cents cops' de François Truffaut a l'Institut Francès de Barcelona

Aquest matí, set grups del programa anual de ficció de Cinema en curs han assistit a la projecció de Els quatre cents-cops de François Truffaut (1959) a l’Institut Francès de Barcelona. Assisteixen alumnes de 6è a 1r a Batxillerat de l’Escola Els Xiprers, l’Escola Montserrat Solà, l’Escola Rafael Alberti, l’Institut Castellet, l’Institut Júlia Minguell, l’Institut Milà i Fontanals i l’Institut Narcís Monturiol.

El director de l’Institut Francès ens ha donat la benvinguda i ens ha explicat que cineastes com Agnès Varda o Mia Hansen-Løve, visionats als tallers, han presentat i projectat els seus films a la mateixa sala.

El film s’ha projectat en 35 mm i ha arribat en 6 llaunes. Més de 3.000 metres de pel·lícula!! 

Aquestes són algunes fotografies del projector i la pel·lícula.

Després de la projecció s’ha iniciat un diàleg molt fructífer sobre diverses qüestions: el final del film, el títol, el valor documental del film i la seva potència emocional, la construcció dels personatges i en particular, dels pares, el guió i el rodatge, la música...

Al bloc, es publicaran nous comentaris i reflexions sobre la pel·lícula.

Cine en curso Madrid

Visita a la Filmoteca Española y proyección de "La soledad del corredor de fondo" en el Cine Doré

Los alumnos de Cine en curso Madrid de 4º de E.S.O del Colegio Montserrat y del Colegio Lourdes visitaron el Palacio de Perales, sede de la Filmoteca española. Aquí recorrieron las diferentes instalaciones como el museo del cine, las salas de visionado, la fototeca y el almacén de películas.

Luego se dirigieron hacia el mítico Cine Doré y disfrutaron de la proyección de "La soledad del corredor de fondo" de Tony Richardson. A continuación se pueden ver algunas fotografías de la visita.

 

Cinema en curs

Projecció de 'La Plaga' a la Filmoteca de Catalunya

El dia 12 de desembre alumnes participants als tallers documentals de Cinema en curs, assisteixen a la Filmoteca de Catalunya a la projecció del film La Plaga (2013) de Neus Ballús .

Després d'una intensa i emocionant projecció els alumnes tenen l'ocasió de dialogar amb  directora del film, Neus Ballús. Durant el diàleg sorgeixen qüestions sobre el procés de guió del film, el fet de treballar amb actors no professionals, la importància de l'espai al film, el procés de muntatge...

Hi assiteixen nois i noies de l'Institut Bellvitge, l'Institut Castellet, l'Institut Moisès Broggi i l'Institut Quatre Cantons.

A continuació es poden veure algunes fotografies de la sessió.

Institut Moisès Broggi - Batxillerat (Barcelona)

La Plaga: primeres impressions

Tallers Modulars

Avui hem anat a la Filmoteca de Catalunya a la projecció del film La Plaga. Un visionat que hem compartit amb altres centres que participen a Cinema en curs.

En acabar la projecció hem tingut el privilegi d'escoltar i conversar amb la directora del film, la Neus Ballús. 

No podem estar-nos d'escriure quatre ratlles. D'aquells moments que cal compartir de seguida, perquè la vivència et mou a transmetre l'essència d'un munt de sensacions.

Ha estat un visionat emocionant, d'aquells que et remouen, com ha dit algun alumne "que et fan pensar". Quatre històries, quatre personatges, un indret... Plans espectaculars, de detall, d'una subtilesa extrema: les fulles, la mosca blanca, les mans... La manera de filmar els personatges, d'esquena càmera en mà, de front, rostres en primer pla... El paisatge, distàncies... Dos espais buits impactants, el so, els silencis, la música...Una interminable llista de detalls que fan del film un conjunt exquisit de tries cinematogràfiques. Ens ha encantat !!

Us avancem una pluja de paraules que hem fet en sortir de la filmoteca, amb aquella necessitat de parlar del film, de dir paraules que associem a la pel·lícula:

sensible, propera, real, vides paral-leles, rural, pas del temps, trajectes, desplaçaments, problemes, treball, sentiments, perseverança, humanitat, emocions, tendresa, fatiga, salut, soletat, incertesa, calor, esforç, plaga.

Un bon punt de partida per reprendre el diàleg a l'aula, amb la certesa que quan el cinema ressona ben endins educa sensibilitats !!!

Gràcies Cinema en curs per oferir-nos aquests moments !!

  

Institut Moisès Broggi - Batxillerat (Barcelona)

Anem a l'Alternativa !

Tallers Modulars

El passat dijous 20 de novembre alguns dels alumnes de Cultura Audiovisual de 2n de batxillerat vam anar a la projecció del film Slimane al festival de Cinema l'Alternativa.

Després del visionat al teatre del CCCB de Barcelona, va tenir un lloc un interessant diàleg amb el director del film: Jose Alayón. Aquest fet el valorem molt positivament perquè així vam poder interpretar i saber molts aspectes dels quals teníem dubtes.

L'endemà a l'aula vam comentar el film i va sorgir un debat sobre:

  • el perquè del final...
  • l'escena del cotxe que la vam trobar tots molt potent, pel so, per la manera de filmar el personatge i per l'impacte emocional 
  • el so, molt present en alguns moments,
  • el personatge, descrit en moltes escenes amb primers plans,
  • la llum, molt suggerent en l'escena del cigarret...
  • els colors, i l'atmòsfera de pols de tot el film
  • i vam encetar un gran debat sobre si el film va ser ficció o documental !

 

 

Cinema en curs

Cinema en curs a L'Alternativa

Aquest any Cinema en curs inicia la col·laboració amb el Festival de Cinema Independent de Barcelona, L'Alternativa. Una de les activitats programades és l’assistència d’alumnes i exalumnes de Cinema en curs a la projecció de Slimane, de José Alayón el 20 de novembre a la tarda al Teatre del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Són més de 70 els nois i noies que s’hi apunten!

Després del film, tenim ocasió de dialogar amb el cineasta juntament amb altres espectadors del Festival. Sorgeixen qüestions molt interessants: el procés de guió, el treball amb actors no professionals, l’elecció de treballar amb una càmera molt propera als actors, el procés de muntatge, les localitzacions...

Hi participen nois i noies de l'Institut Castellet, l’Institut Júlia Minguell, l'Institut Milà i Fontanals, l'Institut Moisès Broggi i l’Institut Narcís Monturiol.

L’altre eix de la col·laboració amb L'Alternativa són invitacions per a que 10 exalumnes de 'Cinema en curs’ puguin assistir a diverses projeccions del festival.