Cine en curso Madrid

Preparando el estreno en la Cineteca...tráilers de las películas

Se proyectaran las películas realizadas por: La luz en la oscuridad (Colegio Lourdes - Fuhem, Madrid), Desde nuestros barrios. Des dels nostres barris  (Colegio Montserrat - Ocarsitas, Madrid e Institut Bellvitge, L'Hospitalet de Llobregat), Deixando atrás (CEIP A Rúa, Cangas), Mirar endavant (Escola de Bordils, Bordils), Més a prop (Institut Milà i Fontanals, Barcelona).

Cinema en curs

Moments dels rodatges dels films finals / Momentos de los rodajes de las películas finales

Abans de l’estrena dels films dels tallers anuals de ficció i documental a la Filmoteca de Catalunya, al CGAI (A Coruña) i a la Cineteca de Madrid, un petit avanç en forma de making of! Per imaginar plans i celebrar el treball, les idees, els moments compartits!

                                                          ................................................................

Antes del estreno de las películas de los talleres anuales de ficción y documental en la Filmoteca de Cataluña, en el CGAI (A Coruña) y en la Cineteca de Madrid, un pequeño avance en forma de making of! Para imaginar planos y celebrar el trabajo, las ideas, los momentos compartidos!

 

Institut Castellet - 1r de batxillerat (Sant Vicenç de Castellet)

Estrena de 'El curs del temps'

Tallers Documentals

El curs del temps

 

Som els alumnes de primer de Batxillerat de l’Institut Castellet de Sant Vicenç de Castellet, a la comarca del Bages. Esperem que el nostre documental us hagi agradat.

Vam partir de la idea que ens agradaria conèixer espais del nostre entorn. Espais on sovint hi anem per trobar-nos amb els nostres amics i que van despertar la nostra curiositat. Alguns d’aquests espais estaven fortament vinculats amb el passat industrial i rural de Sant Vicenç. El creixement del nostre poble va dependre també de la industrialització. En aquest procés, moltes famílies van haver de decidir si es quedaven al camp o emigraven als pobles i ciutats. En qualsevol cas, la vida era dura, i això és el que també volíem treballar: les sensacions que ens despertava aquest passat i la memòria dels seus protagonistes lligada al riu. Per això vam decidir centrar el nostre documental en les fàbriques que van fer créixer el nostre poble, i en les famílies que van decidir quedar-se a la vinya i viure al camp.

 

Estructura del film

Com el vam construir:

En primer lloc vam voler trobar els espais que formarien part del nostre documental. Vam començar a cercar localitzacions on ens interessaria filmar.

Volíem tenir present l’èxode rural que va marcar Catalunya amb el soroll i l’olor a cotó, per això vam escollir gravar en dues fàbriques del nostre poble i en un mas de Rocafort.

Per aprofundir més en les històries i els espais vam comptar amb els testimonis de dos encarregats i una treballadora de les dues fàbriques i d’un matrimoni que va quedar-se a viure al camp. En el moment que els vam conèixer vam saber que ens interessava aproximar-nos a aquelles persones tan vinculades als espais que volíem filmar.

 

Visionats i referents cinematogràfics

Els visionats cinematogràfics que ens han inspirat per filmar les fàbriques han estat SHOAH de Claude Lanzman a l’hora de filmar el que queda actualment dels espais i portar al lloc els testimonis per poder tenir una forta relació entre l’espai i la persona. Un altre visionat ha estat RUINAS de Manuel Mozos que ens ha inspirat a l’hora de mostrar una successió d’espais buits i oblidats així com el seu comentari en veu en off i la mateixa intenció de filmar coses que van formar part de la història del nostre poble.

En relació al passat rural ens va inspirar el fragment de MUDANZA de Pere Portabella a l’hora d’explorar amb plans fixes cada habitació buida. També vam tenir com a referent PERFILS CAMPEROLS de Raymond Depardon ja que tal i com ell va fer, vam decidir iniciar el nostre fragment amb un tràveling que recorre el camí a la casa d'en Miquel i la Lourdes. El nostre propòsit a Mas Arboset, com va fer el cineasta, és el de poder conservar la memòria d’una forma de vida en vies de desaparició.

 

Concepció del film

Hores del dia:

Des d’un principi que vam voler mostrar la fàbrica com el pas d’un dia. Presentar-la amb la llum del matí per poder fer un tancament amb els plans dels finestrals de les fàbriques ja que la llum de la tarda que es filtrava entre ells creava un ambient màgic.

 

Rodatge

Ens vam dividir en tres grups: Cal Soler, Cal Balet i Mas Arboset i cada grup va planificar la seva part del documental. Vam fixar les dates de gravació, ens vam traslladar fins als espais amb tot l’equip i cada grup va gravar durant tot un dia.  Després els vam unir per comprovar que hi hagués una continuïtat i un seguiment entre els tres espais.

 Quan vam fer la tria d’espais vam valorar molt les emocions que ens transmetien. Volíem històries vivencials, no didàctiques, per això vam escollir aquelles localitzacions i aquells testimonis capaços de compartir amb nosaltres la seva història.

 

Previst i descobert

Abans de començar el rodatge vam visitar els espais que volíem filmar. Vam fer fotos que més tard vam aprofitar per fer les miniatures que ens servirien de guia per ordenar la concepció dels plans.

Tot i tenir una planificació pensada, en el moment del rodatge vam valorar els rodatges de diferents plans i seqüències que ens van semblar interessants com per exemple el pla de Mas Arboset on es veu el menjador o el pla fosc de les finestres de Cal Balet.

 

Muntatge

En un principi pensàvem que el documental podria estar construït cronològicament, primer parlant i mostrant Mas Arboset, després ensenyant la fàbrica de Cal Soler, i finalment mostrant la restauració de Cal Balet però durant el muntatge vam canviar aquest ordre per poder encaixar millor les tres històries.

Vam decidir utilitzar la veu en off per donar continuïtat entre els tres espais i així marcar un inici i un final al nostre documental. Situar l’entrevista de Mas Arboset al muntatge era molt complicat, per això vam prescindir del diàleg dels testimonis i hi vam afegir més veu en off que ens expliqués la seva vivència a la masia. En el cas de les fàbriques les entrevistes tenien un sentit i encaixaven en el nostre documental, encara que vam haver de renunciar a molts fragments. A  l’hora de muntar el nostre documental vam voler afegir uns “wildtracks” per tal de donar realisme al documental que van ser el so dels telers a Cal Balet, el tren a Cal Soler.

 

Què hem après

La matèria de Cultura Audiovisual ens ha permès conèixer amb més profunditat i sensibilitat la història del cinema i del nostre propi poble. Hem après a tenir paciència, a ser més exigents amb el nostre i a treballar en grup. I evidentment aspectes molt més tècnics del cinema com la importància d’un bon enquadrament, la utilització de la llum i intentar donar a les imatges un contingut emocional.

Aquest documental ha significat un viatge al passat, un  retorn a la vida rural i industrial. Hem vist l’esforç de molta gent durant tota la seva vida i ens han fet valorar els privilegis que tenim els joves d’ avui dia.

 

Cinema en curs

Tràilers dels films documentals dels tallers de....

l'Escola La Popa, l'Escola Riera de Ribes, l'Institut Castell d’Estela, l'Institut Castellet, l'Institut Doctor Puigvert, l'Institut Ferran Tallada l'Institut Joan d'Àustria, l'Institut Pablo Ruiz Picasso, l'Institut Quatre Cantons i l'Institut de Tona.

 

 

Pàgines