Institut Quatre Cantons - TGPE (Barcelona)

Segona setmana fent Cinema en curs

Tallers Documentals

L'associació A bao a qu, a través d'una carta ens va fer arribar el nostre encàrrec: era rodar, amb grups o individualment, un o més minuts Lumière del barri del Poblenou. Si era possible, havíem de gravar coses que potser després d’uns anys deixarien d’existir i que, per tant, tenen un valor històric i documental. La setmana passada va venir una experta del cinema, la Meritxell i ens va passar algunes vistes Lumière per veure què eren i com eren i explicar-nos una mica d'història del cinema. L'endemà vàrem seguir veient i comentant algunes vistes Lumière a classe, com la de l'Arribada del tren a l'estació que tots desitjàvem veure i que aquí us deixem:

VTS 02 1 from Anna Gou on Vimeo.

A alguns de nosaltres ens va semblar molt estrany que els primers espectadors d'aquell film tinguessin por del tren i s'aixequessin de les cadires pensant-se que se'ls tirava al damunt! També, en la vista de les Dones que renten al riu vàrem fer molts comentaris sobre els senyors que s'estan sense fer res mirant la càmera. Amb aquesta vista vàrem poder comprovar que no tots els films dels Lumière tenen un principi i un final; n'hi ha que tenen moltes accions simultànies però contínues.La vista de l'Enganxall del camió ens va sorprendre pel nombre de cavalls i amb ella vam aprendre la importància del lloc de col·locació de la càmera. També vam aprendre que és important generar expectació per captar l'atenció del públic. A partir d'aquests visionats vàrem aprendre que una vista Lumière consta d'un sol pla documental rodat amb la càmera fixa i que perquè no sigui avorrit cal que passin moltes coses alhora o que hi hagi una intriga o sorpresa. També vam aprendre que els plans cal planificar-los una mica abans, tot i que cal comptar que sempre hi haurà molts factors deixats a l'atzar. Quan ja teníem clar què era una vista Lumière vàrem fer una pluja d'idees de possibles minuts Lumière que nosaltres poguéssim rodar pel barri. En en  van sortir un munt i els vàrem poder classificar en diversos apartats: oficis, espectacles/coreografies, esports i transports.Us deixem una foto de la nostra pissarra amb la pluja d'idees:

Ja teníem les idees, així que ens vam ajuntar en grups de duess o tres persones i ja hem començat a buscar informació sobre possibles espais, fàbriques, botigues, .... interessants pel barri. Alguns grups ja han gravat les seves primeres proves per veure quina seria la millor perspectiva i hora per gravar. D'altres seguim buscant o esperem la resposta d'alguna fàbrica o espai per poder-hi anar la setmana vinent.

Les idees que tenim són: L’arribada d’un tramvia, la cuina d’un restaurant, panoràmica des d’un ascensor d’un hotel, uns pescadors que arriben a port,  en un taller de creació de circ, l'arribada d'una cursa, des de la cabina del metro, fer un travelling des d'un transport, els artistes de La Escocesa, una fusteria, el mercat dels Encants, una fàbrica metal·lúrgica, el grup de percussió Brincadeira, la fàbrica Nissan, els skaters del Fòrum, com fan un kebab, ...i d'altres que ens van apareixent ara que ja en sabem més!

Us deixem en primícia algunes fotografies i vídeos de les nostres primeres documentacions:

Des de la cabina del metro from Anna Gou on Vimeo.

Pescadors de Barcelona from Anna Gou on Vimeo.

Institut Quatre Cantons - TGPE (Barcelona)

Presentació Institut 4 cantons

Tallers Documentals

Hola!

Som l'Institut Quatre Cantons. L’institut està situat al Camí Antic de València, al barri del Poblenou de Barcelona. És un institut força gran i molt nou, ja que que només fa tres cursos que funciona.

El nostre logotip és una xemeneia perquè antigament al solar on hi ha l'institut hi havia una fàbrica de productes químics. La van enderrocar però van conservar-ne la xemeneia.

Aquest curs els alumnes de 2n i 3r de la ESO realitzem dos vegades al curs un TGPE (Treball Globalitzat de Proposta Externa), que és un projecte que ens encarrega una institució o empresa de fora de l'institut. Ara hem començat el TGPE de Tardor i podíem escollir entre 5 propostes:

Sala Beckett/Obrador internacional de dramatúrgia

TransformaFilms

Hangar

Fundació Vila Casas – Museu Can Framis

Associació A Bao a Qu – Projecte Cinema en curs

Museu Blau

Nosaltres, és clar, som els alumnes  del TGPE de Cinema en curs. Està format per 20 nois i noies de 2n. i 3r. d’ESO.

Hem començat doncs amb aquest projecte en el qual, de moment, ens estem sorprenen amb les meravelles que hi ha en un pla de només un minut. Per ara hem après qui són els germans Lumière i què són les vistes Lumière.

Esperem veure com continua aquest  projecte i estem impacients per aprendre tot  el que hi ha darrera la càmera.

Aquesta és la nostra foto (de dalt a baix i d'esquerra a dreta):

Pol F., Christian, Paula, Julia, Maria, Clàudia, Alba, Sara

Marina, Yelena, Júlia, Gabriel, Mari, Arnau, Pol P., Ivan, Gerard

Andrea i Eva.

A la foto hi falten l'Àlex i en Gènia que per diverses raons no hi poden sortir.